Életrajz

  • 1954

    Sárváron születtem

  • Általános iskola

    Kőszegszerdahely

    Általános iskola

  • Középiskolai tanulmányaim

    Kőszeg - Jurisich Miklós Gimnázium

  • Zenei tanulmányaim

    Kőszeg - Budaker Gusztáv Állami Zeneiskola

    Zenei tanulmányaim

  • 1978

    Pécsi Tanárképző Főiskola

    magyar – ének-zene szakán szereztem tanári és hegedűoktatói oklevelet

  • 1978

    Szentlőrinc, III. sz. Általános Iskola

    Tanári pálya kezdete

    1978

  • 1979-1990

    Janus Pannonius Tudományegyetem II. Gyakorló Általános Iskolája

    Ének-zene tanár szakos hallgatók szakmai gyakorlatának vezetése

  • 1982

    Elvégeztem a Népművelési Intézet felsőfőfokú karvezetőképzőjét

    1982

  • 1983

    Részt vettem Berlinben prof. Fritz Höft mesterkurzusán

  • 1988

    Eric Ericson mesterkurzusán tanulhattam Budapesten

    1988

  • 1990

    Tanári kinevezést kaptam

    Janus Pannonius Tudományegyetem Zenei Tanszéke

  • 1992

    Kitüntetéses oklevéllel végeztem el a Janus Pannonius Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán a pedagógia szakot

    1992

  • 1993

    Rektori dicséretben részesültem

  • 1995

    Kitüntetéses oklevelet kaptam a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán

    1995

  • 1995

    Egyetemi adjunktusi kinevezés kaptam

  • 1996-2000

    Szenátusi tagság

    Janus Pannonius Tudományegyetem

    1996-2000

  • 1997

    "Az év legnépszerűbb oktatója" címet érdemeltem ki

    A JPTE Művészeti Karának hallgatói szavazatai alapján

  • 2005

    Átvehettem "Summa cum laude" DLA mester-doktori minősítésemet

    Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem

    2005

  • 2006

    Egyetemi docensi kinevezést kaptam

  • 2012

    Habilitáció

    Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Doktori Iskola

    2012

  • 2013-2019

    Dékánság

    Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar

500+ koncert

33 év alatt

51 díj

hazai és nemzetközi kórusversenyeken

MŰVÉSZETI ÉS TUDOMÁNYOS TEVÉKENYSÉG

Művészi tevékenységemet elsősorban a kórusmuzsika területén fejtem ki. Mellette nagyon fontosnak tartom a versmegzenésítés műfajában az alkotó és előadóművészi praxisomat. Ez utóbbiban szerzett tapasztalataim nagyban hozzájárulnak tanári és karvezetői pályám eredményességéhez.

1980-ban vettem át a Bartók Béla Férfikar vezetését, mely hagyományos munkáskórusként működött, kissé elöregedett kórustagsággal. A fiatalítás és a korszerű repertoár kialakítása – mely nem kis pedagógiai és szakmai kihívást jelentett – hozta meg a fejlődés lehetőségét. Tíz év után már  kiléphettünk nemzetközi porondra is. Innen datálható az a sikerszéria, mely a szakmai önéletrajzban részletesen olvasható. Kiemelném a művészi pályám szempontjából az általam  legfontosabbnak tartott  eseményeket 10 csoportba sorolva:

  • Művészi pályám legnagyobb elismerésének tartom, hogy a HUNGAROTON Hanglemezkiadó világpremierként megjelenő Kodály Összkiadásához -mint egyetlen amatőr együttes – a Bartók Béla Férfikarral vehettem lemezre első alkalommal a szerző összes férfikari művét, mely dupla CD lemezen jelent meg 2010-ben és a világ minden földrészén kapható.
  • Erkel Ferenc kórusművei (HUNGAROTON,2011) című lemezünket az ICMA ( International Classical Music Awards) nemzetközi hanglemezdíjra jelölte, mely így -szintén egyetlen amatőr együttesként – bekerült a 2011-ben Európában megjelent 10 legjobb kóruslemez közé.
  • 2013-ban az Európai Ifjúsági Kórus vezetőjévé választottak, mely együttesnek ebben az évben  24 ország 65 kiválóan képzett énekese a tagja.
  • Bemutató koncert Kodály műveiből Minneapolisban (USA) az Amerikai Karnagyok Szövetségének Konferenciáján és 12 koncert Minnesota és Wisconsin államokban.
  • Sikerek a legjelentősebb nemzetközi és hazai kórusversenyeken:
    •  kategóriagyőzelem:
      •   a Bartók Béla Nemzetközi Kórusversenyen(Debrecen,1992)
      •   „Guido di Arezzo” Nemzetközi Kórusversenyen (Arezzo,1996)
      •   „Seghizzi” Nemzetközi Kórusversenyen (Gorizia, 2001)
    •  nagydíj
      •  a Kodály Zoltán Magyar Kórusversenyen (Budapest, 2006)
      • III. Isztambuli Nemzetközi Kórusverseny (Isztambul, 2013)
    • olimpiai bajnoki cím
      • 4. Kórusolimpián (Xiamen, Kina, 2006
      • 5. Kórusolimpián (Graz, Ausztria, 2008)
  • 14 koncertből álló turné 1998-ban az USA-ban (Arizona, California) és Kanadában (British Columbia), 10 koncert Dél-Amerikában (Brazilia, Argentina, Uruquay) a Bartók Béla Férfikarral.
  • Koncertek  a világ legjelentősebb koncerttermeiben:
    • Gewandhaus(Lipcse,1988)
    • Zeneakadémia (Budapest, 2002) Nemzetközi Kodály Társaság Ünnepi koncertjén vezényeltem a szerző férfikari műveit.
    • Európai Rádiókban élő koncert (2009) Az Európai Műsorszolgálatók Szövetségének (EBU) körkapcsolásos közvetítésében24 ország hallhatta az általam vezényelt koncertet.
    • Musikvereinsaal (Bécs, 2010)
    • Royal Festival Hall (London, 2012) Karl Jenkins: Hero’s Yourney c. művének bemutatója
    • Kodály Központ(Pécs, 2013)Az Európai Ifjúsági Kórus koncertjét vezényeltem.
  • Jelentősebb atelierek vezetése:
    • XVII. Európa Cantaton (Utrecht, 2009)
    • XVIII. Európa Cantaton (Torino, 2012).
    • Európai Ifjúsági Kórus  (Pécs, 2013)

A Szélkiáltó Együttesben 40 éve folytatott, az énekelt verset népszerűsítő, missziónak tekinthető előadóművészi és zeneszerzői tevékenység. ( kb.  2500 koncert, több, mint hetven versmegzenésítésem jelent meg lemezeken és készült színházi zenékhez.)

Kutatási témám a „Kodály utáni gyermekkari irodalom”, mely doktori disszertációm címe is volt.

A további kutatásaim eredményeivel kiegészítve hasonló címmel a Zeneművészeti Intézet kiadásában, mint tankönyv jelent meg 2009-ben  a „Repertoárismeret” és „Ifjúsági kórusirodalom” tantárgyakhoz, melyet több felsőoktatási intézményben is használnak.

Létrehoztam az „Interdiszciplináris kapcsolatok” című  kutatócsoportot, melynek munkájában zene és képzőművész oktatók dolgoznak. Karunkon a két művészeti terület kapcsolódási lehetőségeit kutatjuk.

Együttműködöm a Jyvaskyla Egyetem Zenetudományi Tanszékének doktoriskolájával, ahol eddig, két doktori disszertáció opponenciáját láttam el.

Több alkalommal kaptam felkérést az ELTE Neveléstudományi Doktoriskolájától doktori szigorlat vizsgáztatási feladataira, a PTE Művészeti Kar Doktor Iskolájában több ízben doktori védések bíráló bizottságának tagja voltam.

2009-ben a MAB felkérésre tagja voltam annak a Látogató Bizottságnak, mely az ének-zene tanárképzés akkreditációját vizsgálta.

A MAB felkérésre egyetemi tanári pályázat bírálatát végeztem 2013-ban.

A Nemzeti Kiválósági program keretében a Jedlik Ányos Doktorjelölt Ösztöndíj és az Apáczai Csere János Doktoranduszi Ösztöndíj pályázatait bíráltam.

A PTE Breuer Marcell Doktor Iskolájában kettő 0,5 témavezetést látok el.

Keresnyei Johanna disszertációjának témavezetését Bachman Bálint egyetemi tanárral együtt,

Stemmer Andrea disszertációjának témavezetését dr. habil Veres Gábor mellett látom el.