Életrajz
A tartalom folyamatosan bővül...

Szakmai önéletrajz

  • 1954-ben születtem Sárváron.
  • Az általános iskolát Kőszegszerdahelyen,
  • középiskolai tanulmányaimat Kőszegen a Jurisich Miklós Gimnáziumban végeztem.
  • Zenei tanulmányaimat szintén Kőszegen a Budaker Gusztáv Állami Zeneiskolában kezdtem.
  • 1978-ban a Pécsi Tanárképző Főiskola magyar – ének-zene szakán szereztem tanári és hegedűoktatói oklevelet.
  • 1978. szeptemberében Szentlőrincen kezdtem tanári pályámat a III. sz. Általános Iskolában.
  • 1979-1990. között a Janus Pannonius Tudományegyetem II. Gyakorló Általános Iskolájában az ének-zene tanár szakos  hallgatók szakmai gyakorlatát
  • 1982-ben végeztem el a Népművelési Intézet Felsőfokú Karvezetőképzőjét.
  • 1983-ban Berlinben részt vettem prof. Fritz Höft mesterkurzusán.
  • 1988-ban Eric Ericson  mesterkurzusán tanulhattam Budapesten.
  • 1990-ben tanársegédi kinevezést kaptam a JPTE Zenei Tanszékére.
  • 1992-ben kitüntetéses oklevéllel végeztem el a JPTE Bölcsészettudományi Karán a pedagógia szakot.
  • 1993-ban Rektori dicséretben részesültem.
  • 1995-ben kitüntetéses oklevelet kaptam a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán.
  • 1995-ben egyetemi adjunktusi kinevezést kaptam.
  • 1996-2000 között az egyetem szenátusának tagja voltam.
  • 1997-ben a JPTE Művészeti Karának hallgatói szavazata alapján az „Év legnépszerűbb oktatója” címet érdemeltem ki.
  • 2005. október 23-án vettem át a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen „Summa cum laude” DLA mester -doktori minősítésemet.
  • 2006-ban egyetemi docensi kinevezést kaptam.
  • 2012-ben habilitáltam a PTE MK Doktori Iskolájában.
  • 2013-ban a PTE Művészeti Kar dékánjává választottak.

 

Művészeti és tudományos tevékenység

Művészi tevékenységemet elsősorban a kórusmuzsika területén fejtem ki. Mellette nagyon fontosnak tartom a versmegzenésítés műfajában az alkotó és előadóművészi praxisomat. Ez utóbbiban szerzett tapasztalataim nagyban hozzájárulnak tanári és karvezetői pályám eredményességéhez.

1980-ban vettem át a Bartók Béla Férfikar vezetését, mely hagyományos munkáskórusként működött, kissé elöregedett kórustagsággal. A fiatalítás és a korszerű repertoár kialakítása - mely nem kis pedagógiai és szakmai kihívást jelentett – hozta meg a fejlődés lehetőségét. Tíz év után már  kiléphettünk nemzetközi porondra is. Innen datálható az a sikerszéria, mely a szakmai önéletrajzban részletesen olvasható. Kiemelném a művészi pályám szempontjából az általam  legfontosabbnak tartott  eseményeket 10 csoportba sorolva:

  • Művészi pályám legnagyobb elismerésének tartom, hogy a HUNGAROTON Hanglemezkiadó világpremierként megjelenő Kodály Összkiadásához -mint egyetlen amatőr együttes - a Bartók Béla Férfikarral vehettem lemezre első alkalommal a szerző összes férfikari művét, mely dupla CD lemezen jelent meg 2010-ben és a világ minden földrészén kapható.
  • Erkel Ferenc kórusművei (HUNGAROTON,2011) című lemezünket az ICMA ( International Classical Music Awards) nemzetközi hanglemezdíjra jelölte, mely így -szintén egyetlen amatőr együttesként – bekerült a 2011-ben Európában megjelent 10 legjobb kóruslemez közé.
  • 2013-ban az Európai Ifjúsági Kórus vezetőjévé választottak, mely együttesnek ebben az évben  24 ország 65 kiválóan képzett énekese a tagja.
  • Bemutató koncert Kodály műveiből Minneapolisban (USA) az Amerikai Karnagyok Szövetségének Konferenciáján és 12 koncert Minnesota és Wisconsin államokban.
  • Sikerek a legjelentősebb nemzetközi és hazai kórusversenyeken:
    •  kategóriagyőzelem:                                                                                                            
      •   a Bartók Béla Nemzetközi Kórusversenyen(Debrecen,1992)
      •   „Guido di Arezzo” Nemzetközi Kórusversenyen (Arezzo,1996)
      •   „Seghizzi” Nemzetközi Kórusversenyen (Gorizia, 2001)
    •  nagydíj  
      •  a Kodály Zoltán Magyar Kórusversenyen (Budapest, 2006)
      • III. Isztambuli Nemzetközi Kórusverseny (Isztambul, 2013)
    • olimpiai bajnoki cím
      • 4. Kórusolimpián (Xiamen, Kina, 2006
      • 5. Kórusolimpián (Graz, Ausztria, 2008)
  • 14 koncertből álló turné 1998-ban az USA-ban (Arizona, California) és Kanadában (British Columbia), 10 koncert Dél-Amerikában (Brazilia, Argentina, Uruquay) a Bartók Béla Férfikarral.
  • Koncertek  a világ legjelentősebb koncerttermeiben:
    • Gewandhaus(Lipcse,1988)
    • Zeneakadémia (Budapest, 2002) Nemzetközi Kodály Társaság Ünnepi koncertjén vezényeltem a szerző férfikari műveit.
    • Európai Rádiókban élő koncert (2009) Az Európai Műsorszolgálatók Szövetségének (EBU) körkapcsolásos közvetítésében24 ország hallhatta az általam vezényelt koncertet.
    • Musikvereinsaal (Bécs, 2010)
    • Royal Festival Hall (London, 2012) Karl Jenkins: Hero's Yourney c. művének bemutatója
    • Kodály Központ(Pécs, 2013)Az Európai Ifjúsági Kórus koncertjét vezényeltem.
  • Jelentősebb atelierek vezetése:
    • XVII. Európa Cantaton (Utrecht, 2009)
    • XVIII. Európa Cantaton (Torino, 2012).
    • Európai Ifjúsági Kórus  (Pécs, 2013)

A Szélkiáltó Együttesben 40 éve folytatott, az énekelt verset népszerűsítő, missziónak tekinthető előadóművészi és zeneszerzői tevékenység. ( kb.  2500 koncert, több, mint hetven versmegzenésítésem jelent meg lemezeken és készült színházi zenékhez.)

Kutatási témám a „Kodály utáni gyermekkari irodalom”, mely doktori disszertációm címe is volt.

A további kutatásaim eredményeivel kiegészítve hasonló címmel a Zeneművészeti Intézet kiadásában, mint tankönyv jelent meg 2009-ben  a „Repertoárismeret” és „Ifjúsági kórusirodalom” tantárgyakhoz, melyet több felsőoktatási intézményben is használnak.

Létrehoztam az „Interdiszciplináris kapcsolatok” című  kutatócsoportot, melynek munkájában zene és képzőművész oktatók dolgoznak. Karunkon a két művészeti terület kapcsolódási lehetőségeit kutatjuk.

Együttműködöm a Jyvaskyla Egyetem Zenetudományi Tanszékének doktoriskolájával, ahol eddig, két doktori disszertáció opponenciáját láttam el.            

Több alkalommal kaptam felkérést az ELTE Neveléstudományi Doktoriskolájától doktori szigorlat vizsgáztatási feladataira, a PTE Művészeti Kar Doktor Iskolájában több ízben doktori védések bíráló bizottságának tagja voltam.

2009-ben a MAB felkérésre tagja voltam annak a Látogató Bizottságnak, mely az ének-zene tanárképzés akkreditációját vizsgálta.

A MAB felkérésre egyetemi tanári pályázat bírálatát végeztem 2013-ban.

A Nemzeti Kiválósági program keretében a Jedlik Ányos Doktorjelölt Ösztöndíj és az Apáczai Csere János Doktoranduszi Ösztöndíj pályázatait bíráltam.

A PTE Breuer Marcell Doktor Iskolájában kettő 0,5 témavezetést látok el.

Keresnyei Johanna disszertációjának témavezetését Bachman Bálint egyetemi tanárral együtt,

Stemmer Andrea disszertációjának témavezetését dr. habil Veres Gábor mellett látom el.

Facebook Google Plus Twitter
© 2015 Lakner Tamás